Sensommarbestyr

Nu står två äppelkakor inne i ugnen och gräddas. Spännande att se resultatet! Jag är, likt min pappa, ett stort fan av mandelmassa så jag letade efter ett recept som innehöll just mandelmassa, får se hur det här blir...


Äppelkaka med mandelmassa:
2 ägg
2 1/4 dl socker
50 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ca 250 g äpplen (2-3 st)
150 g mandelmassa

Garnering: 
florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken. Låt det koka upp. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggsmeten växevis med den varma mjölkblandningen till en slät smet. Skala äpplena och riv dom grovt. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad rund form, ca 24 cm i diam. Riv mandelmassan och fördela den över. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 45-50 min. Sikta över lite florsocker. Servera som den är eller med lite vaniljglass, vispad grädde eller vaniljsås till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0